30-09-2003 - Reisbeschrijving Vuurland & Patagonië
VUURLAND & PATAGONIË

De Straat Magellaan is de zeestraat die Patagonië (in het noorden) en Vuurland (in het zuiden) van elkaar scheidt. Het was Ferdinand Magellaan die de straat in 1521 ontdekte op zijn zoektocht naar de Stille Oceaan. Hij noemde Patagonië naar de oorspronkelijke bewoners die erg grote voeten (Patagones) werden toegedicht. Vuurland is genoemd naar de ontelbare vuurtjes die Magellaan gewaar werd, zowel in de kano’s als aan land. De Yaghan en de Alakaluf, nomadische indianenstammen die zich naakt in deze contreien in leven hielden, stookten vuurtjes om zich warm te houden.
Indianen wonen er niet meer, het onherbergzame gebied is nu leeg.
In relatief korte tijd heeft de westerse mens het land overgenomen. De indianen kwamen om door ziektes en doordat hun levensstijl niet te combineren was met een groeiende kolonisatie van het gebied.
Het Isla Grande van Tierra del Fuego is nu opgesplitst in een Argentijns en een Chileens gedeelte. De eilanden zijn allemaal Chileens.
Ushuaia, in Argentinië, ligt aan de noordkant van het Beagle Kanaal en is met zijn 50.000 inwoners een stad van kaliber. Omdat Ushuaia over een nieuwe grote luchthaven beschikt is het vertrekhaven bij uitstek voor reizen naar Antarctica. Ook wij maken gebruik van de uitstekende faciliteiten in Ushuaia en organiseren zowel onze Antarctica- als Vuurlandreizen hier vandaan.

Bereikbaarheid
Het vliegveld ‘Islas Malvinas’ in Ushuaia heeft een goede verbinding met Buenos Aires. Deze vluchten worden verzorgd door Aerolinas Argentinas. Voor het traject naar Buenos Aires kunt u van verschillende routes en verschillende maatschappijen gebruik maken. Houdt u er bij het boeken van uw vlucht rekening mee dat de goedkope tickets vaak al vroeg verkocht zijn. Hoe eerder u boekt, des te goedkoper kan uw ticket uitvallen. Ons reisbureau adviseert u graag.
Een bemanningslid wacht u op het vliegveld op en begeleidt u aan boord van ‘Tooluka’, die gemeerd ligt bij Club de Yates ‘Afasyn’.

Klimaat
Het klimaat in Vuurland is dankzij de oceaaninvloeden een zeeklimaat bij uitstek. De winters zijn mild, de zomers vaak koel. Maart en april zijn gemiddeld de mooiste maanden van het jaar. Vandaar dat wij met name deze 2 maanden proberen op te nemen in de planning van onze Vuurland reizen.
Hoewel de breedte van Vuurland niet veel zuidelijker is dan Nederland noordelijk, zijn de weersomstandigheden vaak extremer. Bij tijd en wijle is er veel wind en kijk niet raar op van een enkele sneeuwbui in de zomer. Temperaturen liggen het jaar rond gemiddeld op 15 gr C. maar op warme zomerse dagen kruipt het kwik zelfs boven de 20-25 gr C.

Vaargebied
Vanuit Ushuaia zullen we eerst in oostelijke richting varen naar het Chileense Puerto Williams. Omdat alles ten zuiden en ten westen van Ushuaia Chileens grondgebied is, klaren we in in Chili. Afhankelijk van de reis varen we zuidelijk: richting de Wollaston Eilanden en Kaap Hoorn, of gaan we westelijk vanuit Puerto Williams naar de Cordillera Darwin: de smalle kanalen tussen hoge witte toppen en in zee uitmondende gletsjers.
Het hele gebied kenmerkt zich door grote witte vlekken op de kaart; dieptecijfers ontbreken, een groot deel van de baaien en fjorden is naamloos en meermaals kloppen de contouren van het land niet en staan eilanden niet ingetekend in de kaart. Met andere woorden: het is één grote ontdekkingsreis!
Omdat onze nieuwsgierigheid naar nieuwe gebieden onbedwingbaar is, plannen we steeds wisselende reizen. Zo zijn er naast de Vuurland reizen ook de reizen van en naar Puerto Montt, al dan niet via Puerto Natales, waarbij we de hele lengte van de Chileense Kanalen bevaren. Daarmee bestrijken we een gebied met een lengte als de hele Noorse fjordenkust, met dát verschil dat dit zuidelijke deel van Chili nagenoeg onbewoond is en amper bevaren wordt.

Flora en fauna
De begroeiing van Vuurland wordt snel minder naarmate u dichter bij Kaap Hoorn komt. De voortdurende westenwind doet de vegetatie slinken en elk struikje dat boven het maaiveld uitsteekt wordt hardhandig afgestraft. Mossen groeien weelderig en kleuren de eilanden in pasteltinten. De boomgrens kruipt omlaag en ligt op Isla Hornos net boven zeeniveau. Albatrossen en andere zeevogels glijden in hangvlucht om het schip, dolfijnen spelen met de boeggolf en overal steken Magellaan pinguďns hun vragende kopjes boven water uit.
Terug in het Beagle Kanaal is de vegetatie al veel weelderiger. Bossen van de Zuid Amerikaanse beuk strekken zich ondoordringbaar uit vanaf de waterlijn tot aan de boomgrens die hier op zo’n 600 meter ligt. Daarboven komt in de zomer, door de smeltende sneeuw, steeds meer rots tevoorschijn.
Westelijk van Ushuaia, waar de bergtoppen naar elkaar toe kruipen en de ijskappen de Cordillera Darwin bedekken, stromen gletsjers vanaf grote hoogte in zee in de soms diepe fjorden van het Beagle Kanaal. Hier regeert de condor! Niet zelden zien we deze koning onder de roofvogels boven de besneeuwde toppen cirkelen op zoek naar een prooi. Soms zijn we zelf onderweg naar een van deze toppen en bekijken we elkaar op ooghoogte en van zeer nabij.
Beneden in de dalen zetten de geďntroduceerde bevers het landschap naar hun hand. Het was al nat, maar met hun dammen komen grote stukken laagland onder water te staan. Vuurland is waterland bij uitstek!
Ook hier weer spelen dolfijnen hun spel en is er volop gelegenheid allerlei vogels te zien. Een enkele walvis waagt zich diep de Kanalen in en met een dolende visserman is altijd wel een ‘dealtje’ te sluiten voor een paar maaltjes verse vis en krab.


VAN DAG TOT DAG....

VUURLAND en PATAGONIË

Dag 1
Nadat de complete groep zich aan boord verzameld heeft besluiten we of het nog loont deze dag naar Puerto Williams te varen of dat we de gletsjer El Martial van Ushuaia bekijken of een bezoek brengen aan het Museo al Fin del Mundo.
Een uitgebreid introducerend praatje met uitleg van Tooluka huisregels en veiligheidsvoorschriften hoort zeker ook op deze dag.

Dag 2
We klaren uit in Argentinië en dankzij de overwegend westelijke wind kunnen we onder zeil naar Puerto Williams. Na 8 mijl varen passeren we de Islas de los Lobos, twee kleine rotsbultjes in het Beagle Kanaal die vol zitten met zeeleeuwen en pelsrobben. Afhankelijk van de tijd van het jaar beschermen ze hun jongen op de rotsen of spelen ze met 10-tallen tegelijk in het kielzog van Tooluka en haar bijboot.
Een mijl verder ligt de vuurtoren Les Eclaireurs van Ushuaia die het einde van de baai van Ushuaia markeert. Daarvandaan is het nog 18 mijl ofwel 3 tot 4 uur varen naar Puerto Williams.
In Puerto Williams meren we af langszij het clubschip ‘Micalvi’, een aan de grond gezet wrak van de Chileense marine, waarin de meest spraakmakende kroeg van zuidelijk Zuid Amerika gehuisvest is. Goed om na de maaltijd aan boord nog even de plaatselijke Pisco Sour te proberen!

Dag 3-6
Profiteer nog even van een uitgebreide warme douche in de Micalvi voordat we losgooien en verder varen richting Kaap Hoorn, het doel van het eerste gedeelte van onze reis. Afhankelijk van weer en wind zullen we hier 1, 2 of 3 dagen voor uittrekken. Soms zit het mee, soms zit het tegen. De 100 mijl naar Kaap Hoorn is, als we willen, gemakkelijk op te splitsen in trajecten van zo’n 30 mijl: Puerto Toro, Caleta Lennox, Caleta Martial; stuk voor stuk goede ankerplaatsen vanwaar we de volgende dag weer verder kunnen op onze tocht naar de kaap der Kapen: de in 1616 voor het eerst geronde punt van Zuid Amerika, Kaap Hoorn, genoemd naar het schip en de thuishaven van de expeditie van de Hollanders Schouten en Lemaire.
Met een weinig geluk kunnen we op een van deze dagen ankeren in de beschutting van het eiland en voet zetten op Isla Hornos. Daar zien we dan het indrukwekkende monument van de Albatros, ter nagedachtenis aan hen die minder fortuinlijk waren bij hun ronding, het kapelletje, de vuurtoren en het huis waarin een Chileens gezinnetje de wacht houdt voor de Armada van hun land.
We ankeren ’s avonds bijvoorbeeld in Puerto Maxwell en nadat we de volgende dag de heuvels van Isla Hermite verkend hebben varen we weer in noordelijke richting, terug naar het Beagle Kanaal.

Dag 7 / week 2 / week 3 / week 4
Vanaf nu zal de duur van uw reis bepalend zijn voor hoe diep we zullen doordringen in het labyrint van de Chileense Kanalen.
Sommige reizen beginnen hiermee zelfs meteen, omdat we ervoor kiezen niet naar Kaap Hoorn te gaan, maar meteen westwaarts de Kanalen in te duiken.
Dit staat steeds duidelijk aangegeven in het Reizen&Prijzen overzicht.
Zo is er een 2-weekse reis Kanalen maar ook een 2-weekse reis Kaap Hoorn en Kanalen. En een 3-weekse reis inclusief
Kaap Hoorn, maar ook een 3-weekse reis waarin we van Ushuaia naar Punta Arenas of zelfs naar Puerto Natales varen. En het neusje van de zalm: Puerto Natales – Puerto Montt of v.v.!
Let u goed op de mogelijkheden! Er zijn bijna geen 2 reizen hetzelfde.
Voor voorbeelden van hoe een reis eruit kan zien, nodig ik u uit de verhalen en dagelijkse updates (onder ‘Locatie’) op de website te lezen; u krijgt daarmee een heel aardig beeld van het verloop van een kortere of langere reis.

Elke reis
Wat ‘standaard’ is, is dat we vrijwel steeds overdag varen en ’s nachts de beschutting van een ankerplaats opzoeken. Veelal prachtig beschutte baaitjes, waar we Tooluka afmeren door 4 lijnen uit te brengen naar de wal, waardoor ze als een spin in haar web gevangen ligt.
Door de zich opvolgende depressies en het ‘tunnel’-effect van het Beagle Kanaal is de wind overwegend westelijk. In westelijke richting varend zullen we het grootste gedeelte op de motor varen. Of we nou willen of niet, hiervoor zullen we rustige momenten moeten afwachten. Terug richting Puerto Williams worden we daarvoor beloond door te kunnen zeilen!

In de Brazo Noroeste liggen we aan de voet van de Cordillera Darwin; de laatste steile pieken van de Andes, voordat deze bij Staten Eiland onder water duikt om pas bij South Georgia weer boven te komen.
Vanuit de talloze ankerplaatsen zijn vaak de mooiste wandelingen in het achterliggende berglandschap mogelijk. Een enkele keer is er een licht platgetreden paadje te ontdekken, maar vaker zoeken we onze eigen weg door het oerbos naar boven! Het beste schoeisel is rubber laarzen, want was Vuurland van zichzelf al nat en zompig, de geďntroduceerde bevers zorgen ervoor dat grote stukken volledig onder water staan.
Hogerop, boven de boomgrens, wordt het gemakkelijker. Het is ook voor een ongeoefende wandelaar, die fit en gezond is, een feest om hier zijn/haar grenzen te verleggen.

Met elke meter hoger wordt het uitzicht op het Beagle Kanaal mooier en in de diepte zien we Tooluka liggen en kunnen we zelfs een enkele keer een ander schip spotten in de wateren verderop.
We klimmen tot op een hoogte dat we de gletsjers onder ons in het water zien en horen storten. Met oorverdovend lawaai breken stukken af, naar voren geduwd door de enorme kracht van deze bevroren rivieren die vanaf het ijsplateau onderweg zijn naar zee.

In een ander fjord ligt Tooluka zelf aan de voet van zo’n gletsjer. Op gepaste afstand natuurlijk! En breekt er weer een groot stuk af, dan draaien we het schip met zijn boeg op de golf die veroorzaakt is door de instorting. Zittend in de bijboot varen we tussen de ijssculpturen, ons verwonderend over de puurheid en de vormgeving.
Zijn we verzadigd dan zoeken we een plekje voor de nacht. Liefst een nieuwe ankerplaats, zodat we het gebied steeds beter leren kennen en we die gezamenlijke verwondering proeven die verbonden is aan het samen ontdekken.
Dolfijnen spelen om de boeg bij het verkennen van de baai, vragend om snelheid, zodat ze ons spelenderwijs deelgenoot kunnen laten zijn van hun plezier. De bijboot gaat overboord en het spel kan beginnen: nét buiten bereik van handen laten ze zich aanmoedigen door onze vreugdekreten! Door de baai, om het schip heen en weer terug, en zij lijken er oprecht evenveel plezier in te hebben als wij!

Zo vliegen de dagen om. Intense dagen, in een oeromgeving die kracht uitstraalt en tot stilte dwingt. Nederigheid en nietigheid tegenover zoveel natuur. Bergen, bossen en leegte, sporen van ‘beschaving’ zijn schaars.

Achteraf gezien is deze ervaring voor velen het meest waardevolle van de reis.


terug
 
Tooluka in 2018

Home

06-06-2004
Reisvoorwaarden Tooluka B.V.
29-09-2003
Wat mee te brengen?
15-04-2003
Algemene Informatie

New!
A complete
list of books
aboard Tooluka.